středa 3. července 2013

Když slova ztratí smysl



Nemluvit. Respektive nemoci – neumět mluvit. Co to znamená? Zcela ztratit svou identitu. Je to možná podobné jako krátkodobá ztráta paměti. Není čeho se chytit. Neexistuje minulost, neexistuje budoucnost a přítomnost je k nesnesení zmatená. Někdy komicky zmatená.
Být zbavena schopnosti rozumět a vyjádřit se, znamená zcela opustit své dřívější vzorce chování, dřívější představu o sobě, dřívější způsob uvažování o věcech, o světě. Zdá se, že toho nezbude mnoho... Ale opak je pravdou. A právě to, co zbylo mně, mě poslední dva týdny nepřestává fascinovat. Být osvobozena od slov  (a že já byla osvobozena dokonale, tři roky studia francouzštiny na gymnáziu jakoby vůbec nic neznamenaly – alespoň ne v prvních dnech), to je fascinující příležitost vidět všechno to, co jinak slova překrývají, proměňují, často popírají. Energie, která jde z lidí, intonace jejich řeči, pohledy a řeč těla... To všechno je zesílené, to všechno promlouvá.
A pak, člověk nevyhnutelně jinak vnímá i sám sebe. V mém případě se dostavila odvaha a chuť obstát. Naděje. V něco jako je uzdravení.. Ne, že by to vždycky bylo snadné. Přicházejí momenty, kdy bych dala cokoli za to, aby mi znovu "sloužila" slova. Naposledy včera večer.. Ale zatím jsem se vždycky vzpamatovala. Je to nesmírně obrodný proces, učit se a začínat rozumět. Znovu chápat debaty, které kolem mě probíhají. Pocit, jako když se člověk vynoří z hlubin nad mořskou hladinu. Zkušenost totálního ztracení se – sobě i světu a opětovného nalezení. Nebo spíš nového narození.
Je dobře.

Žádné komentáře:

Okomentovat